دوره 3، شماره 4 - ( 10-1400 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 20-10 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari Dehkordi R. Reproduction of Iranian-Islamic Mirror Work in Modern Art (Emphasizing the Works of Monir Shahroudy Farmanfarmaian). kurmanj 2021; 3 (4) :10-20
URL: http://kurmanj.srpub.org/article-2-124-fa.html
مختاری دهکردی راضیه. بازتولید آینه کاری ایرانی-اسلامی در هنر مدرن (با تاکید بر آثار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان). کرمانج؛ نشریه فرهنگ ، اجتماع و علوم انسانی. 1400; 3 (4) :10-20

URL: http://kurmanj.srpub.org/article-2-124-fa.html


استادیار، گروه ارتباطات تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (673 مشاهده)
هنر آینه کاری حاوی نقوش هندسی اسلیمی است که با ایجاد اشکال منظم در طرح ها و نقش های مختلف با آینه های ریز و درشت برای تزئین سطوح داخلی ساختمان ها به کار می رود و در هنر معاصر ایران با استقبال خوبی مواجه شده است. حاصل این هنر کاملاً اسلامی، ایجاد فضایی  درخشان است که از انعکاس متوالی نور در آینه های بی شمار پدید می آید. نحوه اجرای آیینه کاری ایرانی-اسلامی در هنر مدرن و معاصر ایران موضوع پژوهش حاضر است و هدف آن شناسایی و تبیین تأثیر آینه کاری با تأکید بر آثار منیر شاهرودی فرمانفرمانیان است. . بنابراین سوال اصلی این است که آینه در هنر جدید ایرانی چگونه بازتاب یافته و منیر فرمانفرمائیان چگونه از نقوش هندسی آینه در ارائه آثار هنری جدید بهره برده است. برای دستیابی به اهداف مورد نظر، روش تحقیق کیفی با ماهیت توصیفی- تحلیلی اتخاذ شد و آثار مورد مطالعه که از طریق منابع کتابخانه ای گردآوری شده بودند، با تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین روش نمونه گیری به صورت هدفمند در راستای اهداف پژوهش با تأکید بر آثار منیر فرمانفرمائیان انجام شده است. در نهایت، نتایج نشان داد که آثار منیر فرمانفرمائیان را می‌توان در امتداد جریان‌های پسامدرن مانند هنر مفهومی، پاپ و مینیمال با ستایش هنر آیینه‌ای ایرانی-اسلامی شناسایی کرد و حاوی ارجاعات متافیزیکی و استعاری با ظرفیت ارائه مفهوم هنر باشد.
متن کامل [PDF 773 kb]   (221 دریافت)    
علوم انسانی: پژوهشي | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1400/7/23 | ویرایش نهایی: 1400/9/2 | پذیرش: 1400/9/9 | انتشار: 1400/10/4

فهرست منابع
1. Poor Zarrin R, Javani A. A comparative study of visual signs in Iranian mirrorwork and photoclage art. J Fin Art Vis Art. 2014; 19(4): 81-92.
2. Kiani MY. Decorations related to Iranian architecture of the Islamic period. Tehran: Cultural Heritage Organization of the Country. 1997.
3. Samsar MH, Zaka Y. Mirror work. The great Islamic encyclopedia. Tehran: The Great Islamic Encyclopedia Center. 1995.
4. Pope, Arthur Opham. Prominent stages in the architectural arrangement of today's Iran. In: Goldak J. A tour of Iranian handicrafts. Translated by Hamid Enayat. Tehran: National Bank of Iran. 1976.
5. Shahroudi Farmanfarmaeian M. Selected Works, Tehran, Nazar Publishing. 2008.
6. Sami Azar A. The Birth of Iranian Modernism, Tehran, Nazar Publishing. 2017.
7. Mojabi J. Ninety years of innovation in Iranian visual arts. Tehran: Peykareh Publishing. 2016; 2.
8. Mohammad Reza. Illustrated Dictionary of Iranian Art Terms. Tehran: Al-Zahra University. Math. 199

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.